Wat is display advertising en hoe zet je het in?

Display advertising betreft het adverteren met banners op andere websites, YouTube en binnen andere apps. Dit kan zorgen voor een boost in de naamsbekendheid van een bedrijf. Het wordt daarom veelvuldig ingezet door bedrijven. Display advertising wordt ook ingezet in remarketing campagnes. Deze banners zijn er in verschillende formaten en er kan gebruik gemaakt worden van afbeeldingen, tekst, animaties en video’s.

Hoe werkt display advertising?

Waarom zouden andere websites een plek aanbieden op hun website voor display advertising? Het antwoord is simpel: andere websites kunnen geld verdienen met het tonen van display- of tekstadvertenties van anderen. Dit gaat via het platform AdSense van Google. Op AdSense kunnen websites zich aanmelden en plek beschikbaar stellen voor advertenties. Google werkt hierin als bemiddelaar en deelt de opbrengsten met de websitehouders. Wanneer je een display campagne aanmaakt wordt deze getoond op de website van anderen en in verschillende apps. Je betaalt hierbij per klik.

Waarom display advertising?

Display advertising wordt in veel gevallen ingezet als remarketing. Dit betreft het opnieuw benaderen van mensen die jouw website al eens hebben bezocht of misschien al een aankoop hebben gedaan. Wat minder mensen weten is dat het ook mogelijk is een doelgroep aan te maken op basis van het profiel van huidige bezoekers van jouw website. Hierdoor wordt de advertentie getoond aan mensen die binnen jouw doelgroep passen maar misschien nog niet bekend zijn met jouw website. Dit kan een enorme boost geven aan de naamsbekendheid. Daarnaast kan er ook getarget worden op zoekwoorden, onderwerpen en plaatsingen. Display advertising is een relatief goedkoop middel ten opzichte van andere advertentievarianten. Daarnaast is het erg visueel ingesteld. De identiteit kan je hierdoor beter overbrengen.

Hoe zet je display advertising in?

Een display campagne kan worden opgezet binnen Google Ads. Voordat je display advertising in kunt gaan zetten dient er een banner gemaakt te worden. Dit kan in verschillende formaten. Deze formaten hebben elk hun eigen positie op een website. Onderstaand zijn de verschillende formaten aangegeven.


Leaderboard: 728 x 90 px
Medium rectangle: 300 x 250 px
Full banner: 428 x 60 px

Het is belangrijk dat de banner de aandacht van de websitebezoeker trekt en goede call-to-action bevat waardoor de bezoeker zal doorklikken naar jouw website. Ten tweede is het belangrijk een goede doelgroep in te stellen zodat de juiste mensen jouw banner zullen zien.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*