Professioneel achterstallige betalingen afhandelen

geld terugvragen zakelijk

Klein of groot bedrijf, je kan er mee te maken krijgen: klanten die te laat of helemaal niet betalen. Als jij er hard aan werkt om voor je klanten de best mogelijke service neer te zetten, dan hoop je natuurlijk dat je klanten netjes betalen. Maar daar kun je helaas niet altijd op vertrouwen. Vooral voor een klein bedrijf kan het lastig zijn als betalingen niet op tijd worden gedaan. Daarom hebben we hieronder wat manieren opgeschreven om om te gaan met late betalers. Voor hulp bij vorderingen kun je een incassobureau zoals Straetus inschakelen.

Wees niet bang om betalingsherinneringen te sturen

Vooral onder bedrijfseigenaren met nog weinig ervaring is dit een probleem. Je wilt een klant niet lastig vallen omdat je bang bent dat deze dan niet terugkomt bij jou. Maar wil je wel dat een niet (op tijd) betalende klant bij je terugkomt? En als je het zonder meer toelaat om klanten te laat of helemaal niet te betalen, wie zegt dan dat ze dat niet weer doen? Wees daarom niet bang om dit soort klanten te confronteren. Doe je dat professioneel, dan hoeft dat de relatie niet te schaden.

Voorkomen is beter dan genezen

Als je late betalingen wilt voorkomen, dan kun je er ook al mee aan de slag voordat de betaling te laat is. Neem in je voorwaarden je betalingstermijn op en de vervolgstappen voor een betaling die te laat komt. Zo is gelijk duidelijk voor de klant wat ze kunnen verwachten als ze een product of dienst bij jou afnemen. Daarnaast is het minder ongemakkelijk om een betalingsherinnering te sturen als je kan terugvallen op je voorwaarden.

Een andere manier om betalingsproblemen te voorkomen is om een deel van het te betalen bedrag op voorhand te vragen. Of dit logisch is, hangt wel af van het soort bedrijf dat je runt. Dit gebeurt vaak bij bedrijven waar iets voor de klant gereserveerd moet worden voor een bepaalde dag (bijvoorbeeld trouwlocaties) of het product gepersonaliseerd wordt voor de klant en niet kan worden teruggenomen (bijvoorbeeld taarten). Een deel van het bedrag of het gehele bedrag vooraf betalen voorkomt schade door late betalingen.

Gevolgen van late betalers

Klanten die te laat betalen kunnen zorgen voor een hoop gedoe. Vooral in kleine bedrijven. Het meest voorkomende gevolg is dat je je eigen salaris niet meer kan betalen uit je bedrijf. Dus, ook als je net bent begonnen met je bedrijf, neem late betalingen serieus.